Produktorientering og organisatorisk modenhet: En praktisk øvelse for å finne ut hvor dere er på reisen
Stadig flere virksomheter snakker om at de er - eller ønsker å bli - produktorienterte. Samtidig opplever mange at det er krevende å vite hva det faktisk innebærer i praksis, og hvor modne de selv er for en slik omlegging.
Er organisasjonen rigget for å jobbe langsiktig med produkter? Har dere felles forståelse for hva god produktutvikling innebærer? Og hvilke områder trenger dere å styrke først? I denne artikkelen får du tips til hvordan dere kan løfte disse diskusjonene inn i deres egen kontekst.
Hva menes med produktorientering, og hva betyr organisatorisk modenhet i praksis?
La oss først se kort på hva det vil si at en virksomhet er produktorientert. Rent praktisk så innebærer produktorientering at arbeidet organiseres tverrfaglig rundt et produkt eller en tjeneste med et tydelig ansvar for verdi over tid. Dette står altså i motsetning til mer tradisjonelle organisasjonsstrukturer som funksjonelle avdelinger eller midlertidige strukturer som prosjekter. Fokuset er på kunde eller bruker.
- Produktorientering handler ikke bare om et nytt organisasjonskart – det er et skifte i hvordan man tenker om verdi. Det innebærer å gi team eierskap til resultater, ikke bare leveranser, og å bygge en kultur for kontinuerlig læring med utgangspunkt i kundens behov, understreker Jiten Vara. Jiten er coach og kursholder i Distilled, og underviser blant annet i produktledelse og produktstrategi.
For de fleste virksomheter vil det kreve en omfattende endringsprosess å komme dit. Ledelsen er nødt til å være på banen for å lykkes, og vi anbefaler at dere gjennomfører endringen som en iterativ prosess. For produktorientering er like mye en leder- og kulturreise som en strukturell endring. Bruk smidige metoder med korte iterasjoner, kontinuerlig læring og tilpasning underveis. Her blir det garantert behov for å gjøre justeringer underveis!
En enkel øvelse for å vurdere modenhet i en produktorientert organisasjon
Det er alltid nyttig med øvelser som skaper felles forståelse for hvor dere er. Denne refleksjonsøvelsen brukte vi på en meetup med deltakere fra mange ulike virksomheter, men egner seg like godt for internt bruk. Øvelsen er ment som et refleksjonsverktøy. Det er ikke en fasit. Målet er å skape felles språk, avdekke ulike oppfatninger og gi et bedre utgangspunkt for videre prioriteringer.
Start med å stille spørsmålet: Hvordan ser en virkelig god produkt-drevet virksomhet ut?
Avhengig av hvor mye tid dere har kan dette gjøres på ulike måter. Vi anbefaler fasiliteringsteknikken 1-2-4-all for å sikre at alle får bidratt. Denne gjøres ved at dere starter med egen refleksjon ( 1), til par (2), til grupper på fire (4) og til slutt hele gruppen (all) hvor dere kan dele de viktige ideene fra gruppene. Dette er en velutprøvd metode som sikrer at alle stemmer blir hørt og at ideer blir bygget videre på. Metoden kan dere lese mer om hos Liberating Structures.
På den neste øvelsen trenger dere en flipchart eller i det minste noen store ark. Tegn en stor sirkel delt i åtte, omtrent slik du deler opp en pizza. Del ut postits og sharpies, og still deltakerne følgende spørsmål: Hvilke åtte kvaliteter eller styrker mener du best viser modenhet i en organisasjon som lykkes med produktorientering?
På forhånd kan du forberede sitater med styrker/kvaliteter som du henger opp rundt om i rommet.
Her kan du laste ned en PDF med 49 utsagn du kan printe ut og henge opp på veggene.
Tips: Ikke heng de i rekkefølge, men spre de tilfeldig utover i rommet dere bruker.
Hvordan dere organiseres gjennomføringen avhenger av hvor mange dere er. Et tips er å dele opp i grupper på 4-5 personer hver og la gruppene fylle ut sin egen flipchart med de utsagnene de synes er viktigst. Etterpå kan du fasilitere en felles samtale hvor gruppene deler sine utvalgte utsagn og prosessen med å velge de.
Eksempel på en ferdig utfylt pizza-øvelse fra David og Jiten
Denne øvelsen vil kunne gi god innsikt i viktige elementer i produktreisen, og bidra til å øke felles forståelse for hvor dere som virksomhet befinner dere – og hva dere trenger å fokusere mer på. Det finnes ingen “riktige” åtte utsagn. Det interessante er hvilke utsagn som velges – og hvorfor.
Som inspirasjon deler vi her de åtte utsagnene David og Jiten valgte ut som de viktigste når de vurderer modenhet i produktorienterte organisasjoner. David Lowe er coach og kursholder i Distilled og underviser blant annet i produktledelse sammen med Jiten.
Vil du lære mer om produktledelse? Ta en titt på vårt kurs i produktledelse (ICP-PDM) her.
- Disse åtte temaene representerer det sammenhengende systemet vi ser i modne produktorganisasjoner – ikke bare en sjekkliste. Det som gjør dem kraftfulle, er hvordan de forsterker hverandre: Strategisk tydelighet muliggjør teammyndiggjøring, kunnskapsbasert utforskning forutsetter psykologisk trygghet, og raske tilbakemeldingssløyfer avhenger av god flyt på tvers av fagområder. Det komplette settet med 49 utsagn bygger på vår erfaring med å coache produktteam i ulike bransjer og organisasjoner – og er også inspirert av Marty Cagans tenkning rundt produktutvikling, smidige prinsipper, Design Thinking, samt perspektiver på organisatorisk modenhet fra blant annet CMMI og McKinsey. Disse ulike perspektivene er viktige: De gir organisasjoner flere linser for å vurdere egen modenhet og for å finne et språk som faktisk treffer deres egen kontekst, sier David og Jiten.
For de fleste virksomheter vil det være nødvendig å bygge både kapasitet og kompetanse over tid for å lykkes med produktorientering.